Witamy, Gość
Nazwa użytkownika: Hasło: Zapamiętaj mnie
  • Strona:
  • 1
  • 2

TEMAT: SKOP Pierwszy sprawdzian Kompetencji Zespołów Tropiących

SKOP Pierwszy sprawdzian Kompetencji Zespołów Tropiących 10 lata 4 miesiąc temu #6672

Sprawdzian zorganizowała Akademia Psa Pracującego z Poznania

Tropienie użytkowe jest formą aktywności psa i człowieka, która w naturalny sposób buduje silną więź między nimi i prowadzi do wzajemnego szacunku i zaufania. Ma na celu wykorzystanie i rozwijanie możliwości węchowych psa w każdych warunkach pogodowych i topograficznych. Sprawdziany Kompetencji nie służą rywalizacji, a wyłącznie sprawdzeniu postępów poczynionych przez Zespoły Tropiące, które tworzą psy z przewodnikami.

Zasady udziału


Zasady udziału zespołu tropiącego w sprawdzianie kompetencji:
rasa psa nie ma żadnego znaczenia,
wiek psa – min. 6 miesięcy (maksymalny wiek zależy od indywidualnych możliwości psa),
wiek przewodnika nie ma znaczenia, lecz w przypadku gdy nie ukończył 16. roku życia, w zespole konieczna jest obecność pełnoletniego pomocnika, który odpowiada za cały zespół,
pies i przewodnik muszą być w dobrej kondycji fizycznej,
jeden przewodnik może zgłosić do danego SKOP-u (sprawdzianu kompetencji) najwyżej 2 psy,
zmiana przewodnika lub zmiana psa powoduje cofnięcie ekipy do klasy kadetów.
Organizatorzy sprawdzianów kompetencji w żadnej sytuacji nie są odpowiedzialni za wypadki, którym mogą ulec psy (kontuzja, ucieczka, wypadek), ani za szkody przez nie wyrządzone. Przewodnik ponosi całkowitą odpowiedzialność za zespół, jednak organizatorzy muszą dołożyć wszelkich starań, aby zapewnić bezpieczeństwo wszystkim uczestnikom.
Decyzje sędziego głównego oraz lekarza weterynarii (jeżeli zostanie on zaproszony przez organizatora) są ostateczne i niepodważalne.

Przebieg zawodów

Sprawdzian kompetencji jest imprezą, która może trwać od jednego do kilku dni, w zależności od możliwości organizacyjnych oraz liczby zgłoszonych zespołów.
Przydział zespołów do poszczególnych dni oraz losowanie kolejności podejmowania śladów odbywają się na odprawie.
Obecność wszystkich uczestników w czasie całego SKOP-u oraz obserwacja pracy innych zespołów są zalecane ze względu na walory edukacyjne (w wyjątkowych wypadkach po uzgodnieniu z organizatorami zespół może uczestniczyć tylko w jednym dniu SKOP).
Sędzia współpracuje z komisarzem, który musi doskonale znać zarówno trasę śladu, jak i rozłożenie przedmiotów. Sędzia może przed położeniem śladów wprowadzić poprawki dotyczące: organizacji, śladów lub przedmiotów. Sędzia i komisarz omawiają dokładnie przebieg sprawdzianu na odprawie. W wypadku wprowadzenia zmian już po odprawie informują o nich zespół przed podjęciem śladu.
Układacze śladów (SOP, substytut osoby poszukiwanej) muszą doskonale znać plan śladu i miejsca umieszczenia przedmiotów (zalecane jest posługiwanie się przez komisarza i SOP planem przebiegu śladu z naniesioną lokalizacją przedmiotów, miejscem wyjścia i ukrycia SOP-a oraz charakterystycznymi punktami orientacyjnymi). Wszelkie zmiany w kładzeniu śladu lub przedmiotów wynikłe z nieprzewidzianych sytuacji powinny być jak najszybciej sygnalizowane komisarzowi.
Przedmiot identyfikacyjny do nawąchania zostaje wręczony (przez asystenta komisarza) Przewodnikowi na jego prośbę najwcześniej pół godziny przed przewidzianym podjęciem śladu.
Przedmioty na śladzie powinny być przedmiotami użytku codziennego, powinno być duże prawdopodobieństwo, że należą do „zaginionego” (np. osoba dorosła nie zgubi smoczka, a niepaląca zapalniczki lub papierosów).
Przed wejściem na ślad przewodnik ma do dyspozycji świadka „zaginięcia”, który udzieli mu wszelkich informacji dotyczących SOP-a oraz okoliczności „zaginięcia”.
Pies może pracować w szelkach (z wyjątkiem szelek typu Bötcher) lub w obroży (obroża nie może być zaciskowa oraz musi być na tyle szeroka, by nie utrudniać oddychania), na lince dowolnej długości lub bez linki.
Przewodnik może korzystać z usług pomocnika.
Pies musi pozostawać pod całkowitą kontrolą przewodnika.
O metodzie pracy na śladzie decyduje przewodnik. Gdy uzna to za stosowne, może w dowolnym momencie dać psu odpocząć, napoić go (woda jest obowiązkowym wyposażeniem zespołu), ponownie rozpocząć ślad, szukać informacji u przechodniów i pomagać psu w każdy inny sposób, z wyjątkiem komunikacji z idącą za nim grupą. Oznaczanie przedmiotów przez psa jest całkowicie dowolne, jednak musi być czytelne dla przewodnika i sędziego. Przedmiot zaznaczony przez psa zostaje zabrany przez przewodnika lub pomocnika.
Po odnalezieniu SOP-a przewodnik konfrontuje jego tożsamość z komisarzem lub „świadkiem” oraz przedstawia sędziemu odnalezione przedmioty.
Grupa podążająca za zespołem tropiącym musi wykonywać wszystkie polecenia sędziego i komisarza. Nie może ich wyprzedzać, rozchodzić się, głośno się zachowywać ani w żaden inny sposób utrudniać pracy zespołowi tropiącemu.
Sędzia decyduje, kiedy należy przerwać pracę zespołu. Powodem przerwania pracy może być brak pracy psa na śladzie, zła kondycja psychofizyczna psa lub przewodnika oraz w każdym innym wypadku, w którym sędzia uzna to za stosowne.
Jeśli to możliwe, zespołowi, którego praca została przerwana, należy umożliwić dokończenie śladu w charakterze treningowym.
Wszelkie próby nieuczciwości lub brutalności wobec psa powodują dyskwalifikację.
Zachowania agresywne psa wobec innych psów lub ludzi powodują dyskwalifikację.
Utrudnianie pracy innym zespołom lub obsłudze SKOP-u powodują dyskwalifikację.

Raport
Organizatorzy powinni przygotować dla każdego uczestnika raport, w którym zostaną odnotowane:
imię psa (ewentualnie przydomek), rasa, data urodzenia,
imię i nazwisko przewodnika,
miejsce zawodów, data,
imię i nazwisko sędziego i komisarza,
godzina podjęcia śladu i czas jego odłożenia,
siła wiatru, wilgotność, temperatura, warunki atmosferyczne,
plan śladu z zaznaczeniem przedmiotów i ich rodzajem,
opis strefy podjęcia śladu,
opis strefy końca śladu (SOP widoczny/niewidoczny, pozycja SOP-a, dodatkowe utrudnienia),
rodzaje podłoża,
rozproszenia (psy, koty, konie, rowery, samochody, przechodnie itp.),
ewentualne uwagi sędziego.
Uczestnicy SKOP-u wyrażają zgodę na publikację raportu na stronie internetowej organizatora. Publikacja taka daje możliwość weryfikacji stopnia trudności podczas przygotowywania się do kolejnych SKOP-ów zespołom, które dopiero chcą zacząć tropić, oraz zachęca je do udziału.

Klasy i oceny sprawdzianów kompetencji

Ze względu zróżnicowanie warunków pracy (teren, pogoda, pora dnia, zmienność wiatru itp.) podczas sprawdzianu kompetencji zespoły tropiące uzyskują ocenę, ale bez klasyfikacji zajętych miejsc.

Oceny:
Doskonała – odnalezienie SOP-a + min. 3 przedmiotów
Bardzo dobra – odnalezienie SOP-a + 2 przedmiotów
Dobra – odnalezienie SOP-a + 1 przedmiotu
Dostateczna – odnalezienie SOP-a lub min. 4 przedmiotów
Niedostateczna – nieodnalezienie SOP-a i zaznaczenie mniej niż 4 przedmiotów

Klasa kadetów

Klasa przeznaczona dla zespołów debiutujących. Po zaliczeniu tej klasy na ocenę doskonałą zespół przechodzi automatycznie do klasy tropicieli.

Wytyczne dotyczące śladu:
długość śladu – ok. 600 m,
czas od ułożenia śladu ok– 45 min,
2 zmiany kierunku,
środowisko i podłoże wiejskie lub leśne bez przekraczania dróg asfaltowych i przeszkód naturalnych (rowy, płoty...),
5 przedmiotów wyłącznie tekstylnych, wielkości skarpetki lub czapki, kładzionych (nie rzucanych) na śladzie (nie obok) + 1 przedmiot (nieliczony) w strefie początkowej w odległości 15–30 kroków od początku śladu,
czas na odnalezienie SOP-a – 20 min.






Klasa tropicieli

Dla zespołów, które zaliczyły klasę kadetów z wynikiem doskonałym lub 2-krotnie bardzo dobrym i nie startowały w klasie ekspertów.

Wytyczne dotyczące śladu:
długość śladu – ok. 800–1000 m,
czas od ułożenia śladu – ok. godzina,
kilka zmian kierunku,
środowisko polne lub leśne bez zabudowań, ale z możliwością przejścia po drogach bitumicznych ze sporadycznym ruchem samochodowym,
5 przedmiotów, w tym 3 tekstylne i 2 z materiałów naturalnych, maksymalnie wielkości skarpetki, kładzionych (nie rzucanych) na śladzie (nie obok),
strefa początkowa powinna w miarę możliwości pozwolić na poszukiwanie początku śladu na podłożu trawiastym lub polnym,
czas na odnalezienie SOP-a – 45 min.

Klasa ekspertów tropienia

Dla zespołów, które zaliczyły klasę tropicieli, uzyskując: 2-krotnie ocenę doskonałą lub raz doskonałą + 2-krotnie bardzo dobrą i nie startowały w klasie mistrzów.

Wytyczne dotyczące śladu:
długość śladu – 1200–1300 m,
czas od ułożenia śladu – ok. 2 godziny,
czas na odnalezienie SOP-a – godzina,
5 przedmiotów w tym 1 na wysokości (nie wyżej niż 1 m nad ziemią) i 1 ukryty. Pierwszy przedmiot ok. 50 m od początku śladu,
środowisko wiejskie lub osiedlowe (zabudowania), nie więcej niż 150 m, leśne, drogi bitumiczne o sporadycznym lub bardzo umiarkowanym ruchu samochodowym, 5–6 zmian kierunków, 3–4 różne podłoża. Dopuszczalne są przeszkody naturalne (płoty, rowy, strumyki itp.),
strefa początkowa śladu: łąka, pole, oranka, parking, samochód, rower...


Klasa mistrzów tropienia

Dla zespołów, które zaliczyły klasę ekspertów i 2-krotnie uzyskały ocenę doskonałą lub raz doskonałą + 2-krotnie bardzo dobrą.

Wytyczne dotyczące śladu:
długość śladu – 1800–2000 m,
czas od ułożenia śladu – ok. 4 godziny,
czas na odnalezienie SOP-a 1,5 godziny,
5 przedmiotów w tym 1 na wysokości (nie wyżej niż 1,5 m) i 1 ukryty. Pierwszy przedmiot ok. 150 m od początku śladu,
środowisko leśne, wiejskie, osiedlowe, małomiasteczkowe (do 500 m), przeszkody naturalne, różne podłoża,
strefa początkowa w miarę możliwości jak najbardziej zbliżona do sytuacji realnej (wyjście z domu, plac zabaw, dom starców, szkoła itp.).


Regulamin opracowali w maju 2013 roku Maria Kuncewicz i Piotra Smurawa.
Regulamin jest własnością Organizacji Polskich Zespołów Tropienia Użytkowego. Jego stosowanie wymaga pisemnej zgody OPZTU.
Kluby, organizacje, stowarzyszenia, szkoły itp. będące członkiem OPZTU nabywają praw do korzystania z tego regulaminu przez cały czas działalności stowarzyszenia.
Regulamin ten jest całkowitą nowością w naszym kraju i zdajemy sobie sprawę z konieczności jego ulepszania. Prosimy o zgłaszanie wszelkich uwag i propozycji.
Administrator wyłączył możliwość publicznego pisania postów.
  • Strona:
  • 1
  • 2
Czas generowania strony: 0.107 s.